Sökväg: Startsida > [Tjänster >] Artiklar > Artiklar Bakgrund
Det hela började med att jag på prov fick skriva en artikel om flygsimulatorer åt tidningen Mikrodatorn 1989. Artikeln Låt datorn göra nytta efter 5 på 3 sidor, blev min start i journalistbranschen. Den handlade om flygsimulatorer, kopieringsskydd och tillbehör för att underlätta för datorflygaren. Jag bidrog med bildmaterialet själv också.
Hålla tungan rätt i mun |
Datorjournalistik är en blandning av tekniskt kunnande och en förmåga att tränga ”under huden” på mer eller mindre lyckade produkter, samtidigt som man inte får tappa humorn, eller glömma bort användaren. Under åren som gått sedan 1989 har jag skrivit hundratals artiklar och inlägg, bland annat i form av:
Jag har ofta blivit anlitad att skriva hela eller delar av olika företagstidningar med datorinriktning; både tekniskt djupgående artiklar om till exempel minidatorprogram eller tekniken bakom helautomatiska faxdatabaser, och allmännare saker som datorsäkerhetsarbete i Forsmarksreaktorn eller konsultföretag som startat nya verksamheter. Jag kan skriva en artikel eller utforma hela tidskriften. Kanske du behöver nya, grafiska idéer?
|
Vill du läsa en artikel jag skrivit, som fick mycket gott mottagande, så klicka här. Den handlar om radiobaserade nätverk. | En annan artikel som fick många att dra på smilbanden var min vetenskapliga utredning om hur man bäst spränger CD-ROM-skivor. Den finns här. |
Reportageresor |
London är en av mina favoritstäder. Där finns massor av spännande teknik, både ny och gammal. Personligen gillar jag den gamla mest. Den antika gör mig heltänd. Får jag skriva artiklar om allt detta som varit vaggan till vår moderna teknik, som alla bara tar för given, är det ett rent paradis.
Londons maffigaste biograf, både utanpå och inuti, ett nätt litet ställe för 2000 besökare. Bildtekniken är digital.
Charles Babbage (1791-1891) var ett fantastiskt geni, oerhört mycket större än dagens datorgenier och hackers någonsin kan drömma om att bli. De bygger vidare på varandras kunskaper hela tiden, Bill Gates byggde en industri kring ett litet operativsystem kan köpte billigt, medan Babbage egenhändigt byggde den första mekaniska datorn, av nöd och utan förkunskaper, och ensam genomdrev datorrevolutionen på 1800-talet.
Charles Babbages och William Herschels (astronom) ständiga arbete med att skapa bättre matematiska tabeller tände en tanke i hans huvud en dag 1821 när han och Herschel satt och korrläste en tabell. Hans ord "Jag önskar vid Gud att detta hade kunnat göras med ångkraft" blev starten till teknikhistoriens allra säregnaste gren: de räknande maskinerna. 1822 vevade han igång den första prototypen. Han löste på egen hand problemet med multiplikation och division i mekanisk mikrokod, hade visioner om hålkortsinmatning av program, IF-THEN-ELSE-programmering, uppfann i princip databussen och hade idéer om utskrifter off-line, från hålkort, i en fristående skrivare.
Tyvärr glömdes allting bort när Babbage på grund av rena byråkratiska problem aldrig fick ihop tillräckligt mycket pengar för att göra sitt arbete klart.
Vill du ha en differensmaskin? Det går bra att ringa Science Museum och beställa en egen kopia.
I början av 1990-talet skulle Bletchley kommun, en bit utanför London, riva en gammal lantegendom och bygga bostadshus på marken. På grund av hemligstämpeln var egendomens historia fullständigt okänd, och den hade så när gått förlorad åt grävskoporna, när de tidigare anställda vaknade upp och började arbeta för att rädda egendomen åt eftervärden som ett museum över deras arbete under andra världskriget.
När jag besökte stället år 2002 var återuppbyggnaden av det jag var intresserad av, maskinerna Bombe och Colossus, i full gång. Bombe var en elektromekanisk maskin som användes till att gissa kodhjulens inställningar i den tyska Enigma-krypteraren. Bombe dekrypterade inget, den bara minskade oddsen för de mänskliga dechiffreringsexperterna. Från 100 miljoners miljoner mot ett, till 2 mot ett i vissa fall.
Då hade Colossus-teamet de svårare. Bletchley hade flera Enigma och kände till konstruktionen, men hur den mera avancerade Fish-koden skapades hade man ingen aning om. En mycket skarpsinnig herre kom fram till att det var telexkod och att det var 5 kodhjul som stegades med olika intervall och krypterade en bit i den femställiga koden vardera. Utöver detta fanns det ytterligare 7 kodhjul. Lorenz-maskinen, som den tyska tillverkaren kallade den, fick man först se efter krigsslutet. Ändå lyckades man bygga Colossus, som klarade av att gissa kodhjulens inställningar, dels med hjälp av kännedom om det tyska alfabetet, dels med kännedom om strukturen i militära meddelanden. Colossus dechiffrerade heller ingenting, utan det sköttes med "The Tunny Machine" som var en elektromekanisk simulation av Lorenz-maskinen.
De 14.000 anställda på Station X, Bletchley Park och "the outstations", underavdelningar spridda runt omkring i trakten för att undgå bombningar, producerade meddelanden av så avgörande betydelse för kriget att man anser att det förkortades två år på grund av detta, och förhindrade Nazityskland att utveckla jetflygplanet, radarn och atombomben till fulländning. "Ultra", som informationen kallades, var resultatet av sin tids mest avancerade datorutveckling. Landets skarpaste hjärnor hade vässats och kördes på högvarv. Alan Turing, mannen som knäckte Enigma-koden med Bombe, med lite starthjälp från Polen, lade grunden till vår moderna datorteknik. Utan ”The geese who lay the golden eggs, but never cackle” som Churchill sade i sitt tacktal, hade vi kanske alla varit slavarbetare idag.
Odeon Leicester Square i London är stans största och lyxigaste biograf. Här tar man film på allvar. Det är här de stora filmerna går upp i Europa och det är här skådespelarna flockas på premiärdagen, och fotoblixtarna rasslar i takt med paljetterna. Bakom alltihop står biografmaskinisten. Fast inte vevar han sig projektor längre, han trycker på Play-knappen, för nu är bion digital.
Borta är alla repor och slitna och blekta filmer, knastrigt ljud och missade projektorbyten. Bildkvaliteten blir perfekt varenda gång och ljudet är av yppersta klass. Och kanske det bästa av allt: eftersom det inte längre finns någon slutare, är flimret borta.
Med sina 305 meters diameter är Arecibo-teleskopet världens största antenn och Jordens öra mot världsrymden. Den är så känslig att den kan höra en walkie-talkie på Pluto. Om en utomjordisk civilisation sänder något till oss är det Arecibo som kommer att höra det först. Jag hade den oförskämda turen att få åka dit på ett reportage om SETI, utomjordisk intelligens.
Den skramliga jeepen tar sig upp allt högre på bergskammen. Plötsligt viker den ångande djungeln åt sidan och där ligger den! Som ett gråvitt hav brer den ut sig framför mig, i en väldig öppning i djungeln, världens största antenn, en mjukt buktande yta av aluminium, upphängd i många hundra stålvajrar i en naturlig urgröpning i bergslandskapet i Puerto Ricos inland. Känslan av att stå invid Jordens stora öra mot världsrymden är obeskrivlig. Får vi kontakt med utomjordingar är det här det händer. Framför mig finns ett skålformat metallnät av 10 fotbollsplaners storlek, men bortsett från papegojornas kacklande hörs det ingenting. Rymdens brus är lika fjärran här som på alla andra ställen på jorden och ändå är det mer påtagligt här än någon annan stans. Stjärnor mullrar, pulsarer dundrar som ånglok eller tjuter som sirener och universums bakgrund brusar stilla. Inne i stationen visar instrumenten att universum är fullt av aktivitet.
Det här är en teknisk djupdykning i Areciboteleskopets alla skatter. För allmänt prat om Puerto Rico som land och städerna runt omkring observatoriet, se här. Några ytterst läckra panoramor finns här.
Kontrollrummet har stora panoramafönster som vetter ut mot den härliga synen. Du ser lite av installationerna på berget bakom, som vetter upp mot Besökscentrumet. | |
I kontrollrummet styrs antennens fokusering och hur den ska söka av universum. Det är härifrån man kör de två tågen som vrider The Gregorian, mottagarhuset som hänger i vajrar ute i antennens fokus. Här förvaras också katalogerna över himmelsobjekt och innan man bevisat att pulsarer faktiskt var roterande neutronstjärnor, någon gång på 70-talet, katalogiserades de som L.G.M. och ett serienummer, vilket betydde ”Little Green Men”. | |
Här sitter jag i pilotstolen i kontrollrummet, framför styrterminalen. En stol jag för övrigt delat med Jodie Foster i filmen ”Contact”, med manus av Carl Sagan. I filmen sitter hon i just denna stol och lyssnar efter främmande civilisationer. Ingen lyssnar förståss med hörlurar i verkligheten, men det gjorde sig bra på film. Observera den snyggt paketerade armskadan. |
Det vackraste jag någonsin sett inom radio, mellanfrekvensrummet. Bilden visar en del av mellanfrekvensen för de astronomiska mottagarna och fem rackskåp med den interplanetariska radarn på 2 och 6 GHz. Hela raden av skåp finns förklarad bland panoramorna. | |
Här är de två snyggaste panelerna i hela samlingen, mellanfrekvensdelen för 430 MHz-mottagaren. De två skåpen är identiska och tar hand om medsols respektive motsols polarisation. Det finns inga fasta kopplingar utan det är upp till varje forskare att koppla hit och dit med korta sladdar, ungefär som en byggsats. | |
En vintage-maskin med muskler är denna kontrollpanel för den interplanetariska radarn på 430 MHz, på 1 MW. Med antennens 75 dB förstärkning blir 1 MW till ett ”ljus” på den radioastronomiska himlen mångdubbelt starkare än solen. Det var den här panelen man använde vid radarkarteringen av Merkurius. Inga datorer här, utan rediga knappar och vred. Något att ta i. Mitt fotostativ står nere till höger. | |
Lite för sig själv i ett hörn står pulsarmaskinen Mark III, en datorrack särskilt avsedd att leta pulsarer med. Där har man en särskild metod att undvika år-2000-problemet: systemklockan ska vridas tillbaka 20 år. Fungerar garanterat. | |
I ett skrymsle utanför MF-rummet finner vi köket. Inget för en kulinarisk högtid kanske, men alldeles utmärkt för att fixa till lite käk under ett natthack. |
För att kunna förstå hur känslig mottagaren är frågade jag forskarna om man
kunde höra en walkie-talkie på Pluto. Det utlöste en smula räknande, men svaret kom ganska
snabbt.
- Det är inga problem. Vi lyssnar regelbundet på mycket svagare signaler än så.
Då hade vi antagit att walkie-talkien sände med 3 watt, men Project Phoenix, som lyssnar mellan 1 och
3 GHz, använder Pioneer 10-sonden som referens och den sänder med 1 watt på 11 miljarder
kilometers avstånd, långt utanför solsystemet.
Det finns radioamatörer som ägnar sig åt att studsa radiosignaler på månen, sk månstuds eller EME och kommunicera med andra den vägen. Att höra reflexerna ligger någonstans mellan ”svårt” och ”omöjligt”. En kväll, efter ”uppgraderingen” hade man lite observationstid över och riktade antennen mot månen. Mottagaren var helt full med tjattrande radioamatörer, som dock knappt kunde höra varandra. Då dämpningen på en reflex från månen är i storleksordningen 250 dB förstår man att det är oerhört små signaler som kommer tillbaka.
Se även observatoriets egen websida www.naic.edu/home.htm om radarkarteringen av Merkurius. Det är något av det tuffaste jag sett.
Slutligen bevismaterialet, jag poserar framför hela härligheten på balkongen utanför kontrollrummets panoramafönster. Det var här de hade fest i filmen ”Contact”.
Det här blev ingen vanlig artikel, det blev den bästa artikeln i N&K år 2000, 10 sidor lång.
Piloten drar på efterbrännkammaren och en blå låga slår ut med ett vrålande som hörs flera kilometer. ”Klart, starta” lyder svaret från tornet och när han släpper bromsarna tar planet ett skutt framåt. Trots att piloten är van, ger lukten av död honom en pirrande känsla i magen. ”Nu ska det bli pirr av annat slag” tänker han och drar spaken åt sig. Bara G-dräkten hindrar magen att hamna nere mellan knäna. Med en tryckvåg som nästan sliter taket av en liten stuga bryter han igenom ljudvallen på väg mot fienden. ”Han har inte radarn på. Då ser han mig inte. Men jag ser honom!” På den taktiska indikatorn kryper fiendeplanet allt närmare gränsen för robotens räckvidd och snart når det fram. Nu! ”Skjut” uppmanar Gripen lugnt och pilotens pekfinger gör en dödlig rörelse mot avtryckaren. Planet knycker till lite när AMRAAM-roboten släpper vingen och försvinner bortåt som ett vitt streck. Han följer den på bildskärmen och ser sina kamrater som ligger runt omkring och väntar. ”Bråka inte med en svensk” tänker han när han ser ett eldklot flamma upp vid horisonten, som tecken på att roboten gjort sitt jobb. Han lägger planet i en brant sväng, för att själv undvika splittret från explosionen. Han flyger samma väg tillbaka, men den lilla stugan får stå kvar denna gång. ”Nu ska det bli gott med en kopp kaffe”, tänker han när han landat och går bort mot förläggningen.
Det kanske kan verka lite ovanligt att en datateknik-journalist får skriva om flygplan, men tittar man närmare på den svenska flygindustrins stolthet, stridsflygplanet Gripen ska man finna att denna reportageresa var helt befogad. Eftersom Nätverk & Kommunikation inte är en flygtidning, var jag inte intresserad av flygegenskaper och beväpning. Det har så många andra skrivit om redan. Istället var det datorsystemen och nätverket ombord som intresserade.
Gripen innehåller mycket svenskt nytänkande, det främsta är kanske Jaktlänken, möjligheten till ”videokonferens” mellan piloter på ett uppdrag. Piloterna kan kommunicera elektroniskt och dela på uppdrag, vapen, mål och framförallt på radarbild. Det gör att nästan alla plan kan flyga med radarn släckt och förbli svårupptäckta, och endast ett plan behöver avslöja sig med radar. Alternativt kan radarbilden hämtas från det svenska radarmarknätet. Även plan på marken kan vara med i striden, rent elektroniskt, och förlorar ingen tid när man väl kommit upp i luften.
Det finns mycket av datorer och nätverk att upptäcka i Gripen. Maskinen har omkring 40 datorer, som kommunicerar på fem dubblerade bussar av typen MIL-STD 1553B. Sedd som en datorarbetsstation, vilket det i grunden är, är det en multiprocessormaskin med tre färgbildskärmar, talstyrning (jo, Gripen pratar med sin pilot och han kan prata tillbaka), avancerade möjligheter till videokonferens över krypterade radiolänkar. Allt detta styrs med enkel peka-och-klicka-teknik med hjälp av joysticken.
Saabs monteringshall i Linköping är ett under av renlighet. Här pågår precisionsbyggen, av högt utbildade mekaniker. Inga bilmekar här inte. Lokalen är så ren att den kan användas till balsal.
Här står jag med Datastaven (Data Transfer Unit) i högsta hugg. I denna matas hela färdplanen in av piloten i skydd och sedan tar han den med sig och pluggar in den i flygplanet och kan vara iväg på någon minut. Det är en svensk innovation. I amerikanska plan måste piloten mata in färdplanen sittande i planet, sårbar för flyganfall. Efter uppdraget finns alla färddata i datastaven, och kan enkelt tas med till förläggningen och analyseras.
Den fjäderupphängda plattformen är till för videobandspelaren som används för att spela in hela flyguppdraget. Utrymmet jag tittar ned i är beläget strax bakom pilotens stol. Ingen videobandspelare i världen klarar vibrationerna när Mauser-kanonen avfyras, så bandspelaren måste hänga i fjädrar. Det är planerat att den ska bytas ut mot en halvledarenhet.
Det här röda tarmpaketet är luftkonditioneringen, som ger kylning till datorerna och lämplig temperatur åt piloten i cockpit
Gripens värsta fiende är osynliga, elektromagnetiska störningar av olika slag. För att klara hotet från NEMP, EMI, radar, radiosändare och andra strålare är datornätverket draget inuti kraftigt skärmade kablar. Det är ledarna med flätat hölje som syns på bilden. Höljet jordas i flygkroppen med korta, breda flätor, helt enligt läroboken. EMI-arbetet i Gripen imponerar.
Av copyrightskäl kan jag inte återge artikeln som blev resultatet av besöket, men den kan beställas från IDG AB i Stockholm och kan hittas på IDGs webbplats www.idg.se. Leta under Nätverk & Kommunikation. Så länge lagret räcker kan du också beställa särtryck på artikeln. Allra sist några läckra flygbilder, för din förnöjelse. (Återgivna med Saabs tillåtelse. Bilderna får inte användas kommersiellt.)
Gripen över Anderna i Chile |
Gripen över Anderna i Chile |
Gripen med AMRAAM |
Gripen med AMRAAM |
Gripen-formation med vapenlast |
Artikeln jag skrev om Gripen blev så omåttligt populär (”Den bästa vi nånsin haft”, väste en medarbetare som vill vara anonym) att redaktionen på Nätverk & Kommunikation beslutade att skapa en hel monter kring den, på datormässan Computerworld Expo 2000 i Stockholm i april. Saab Aerospace kom upp med ett helt Gripen-plan och lyckades baxa in det i den 140 m2 stora montern. Vid sidorna kunde man sitta i ett kafé och svalka sig, få särtryck av artikeln och få in den rätta flygvapenkänslan.
Det är inte alla som fått en mässmonter på en datormässa helt dedicerad till en tidningsartikel man skrivit. Här står Yours Truly vid mässdisken och delar ut särtryck av artikeln, läskigt skrytsam. Den andra bilden visar mig sittande i kafédelen intill artikeln som väggtidning.
Naturligtvis drar ett svenskt stridsplan till sig folks intresse. Här ser du några bilder på folk som flockas kring maskinen. Givetvis var det en icke-fungerande fullskalemodell, men allting på utsidan var i autentiskt utförande, materialet i flygkroppen, landställen och så vidare.
Flygplan inbjuder till tekniska bilder. jag har krälat omkring ovanpå och under maskinen för att få några snygga vinklar. Slutligen visar jag att flygstridsrobotar också kan användas som armstöd.
För tidningen Nätverk & Kommunikations räkning for jag till Rotterdam i Holland, till Europas största hamn, för att titta på självgående lastfordon utrustade med trådlösa nätverk.
Genom ECT (Europe Combined Terminals), ett område på 100 hektar, flyter cirka 4 miljoner containrar varje år. De lyfts upp ur fartygen av enorma kranar och ställs på självgående dieseldrivna lastfordon som tar dem till ett mellanlagringsområde. Där lyfts de upp av automatiska höglastare, och tas därifrån av andra automatiska lastare, till tåg eller långtradare. Kranarna har mänskliga förare, hela tre stycken för att de ska hinna med, men för övrigt är inga människor inblandade. Därtill är arbetstakten för hög. De förarlösa fordonen kräver ständig radiokontakt med datorsystemet och till det används ett trådlöst CSMA-nätverk från israeliska Breezecom, som arbetar på 2,4 GHz.
Det förarlösa fordonen är mycket imponerande. De orienterar genom slingor i den 2 kilometer långa kajen men får hela tiden order via det trådlösa nätverket. Dieseldrivna, självgående 7-tons kolosser som blinkar snällt när de ska svänga, ser upp för varandra och parkerar med en noggrannhet på bara ett par centimeter. Kontinuerlig radiokontakt är av yttersta vikt. Förloras kontakten stannar fordonen. Därför sitter det ett 20-tal mikrovågsantenner över hela området. Man har haft stora problem med flervägsutbredningen i och med att radiovågorna studsar på allting av metall (skepp, kranar och containrar) och åstadkommer komplicerade mönster av radioskuggor, som dessutom ändras hela tiden när båtar kommer och går och kranarna rör sig. Problemen har emellertid kunnat övervinnas, dels med hjälp av många, rätt placerade antenner, dels genom att algoritmerna i mikrovågsutrustningen anpassats efter situationen.
På 47 sekunder har den här bjässen lyft ut en container ur fartyget och ställt den på det väntande förarlösa fordonet. Kranen bemannas av tre personer, en som går på kajen och siktar i sidled, en som sitter i den höga hytten med en tredimensionell bild av båten på en bildskärm framför sig och lastar ur själva containern och en tredje som sitter nära båten och tittar att det var rätt container som lyftes. Allt lastningsdata kommer via Ethernet från kontrolltornet.
Här har en container just lastats av från fartyget. Det förarlösa fordonet är på väg bortåt vänster och ett nytt kommer in från höger. I bakgrunden syns mellanlagringsområdet. De vita broarna över containerbergen är automatiska avlastare. Lastkranen är så stor, 100 meter hög, att den kan orsaka radioskugga under sig. Därför sitter en extra trådlös nätverksnod under varje kran.
Här har systemansvarige för radionätet lyft på en lucka på ett förarlöst fordon och pekar på nätverkselektroniken. Fordonen har Ethernet ombord och flera datorer. Journalistkåren dreglar entusiastiskt.
Dagen avlöpte lyckligt och här är journalistkåren församlad utanför kontrolltornet för en sista bild, innan vi, lyckligt leende, skeppades hem igen. Yours truly syns bakom Natalie, damen klädd i ljusblått, en representant från Breezecoms reklambyrå i Belgien. Bilderna i denna artikel är dels mina egna, dels reklambilder tagna av Europe Combined Terminals.
Var är bussen? När är den här? Varför kommer inte bussen? I Helsingfors låg man (åtminstone i juni 1999) långt före Stockholm med servicen till lokaltrafikens resenärer. Jag gjorde ett fotoreportage från Helsingfors Stads Trafikverk (HST) och beskrev det automatiska system som sammanställer bussarnas och spårvagnarnas rörelser i inre Helsingfors och rapporterar ankomsttiderna till hållplatsskyltarna ute på gatorna. Med hjälp av mycket statistik kan HST förutsäga ankomsttiderna på 30 sekunder när, under dygnets alla timmar.
Systemet har utvecklats av Svenska Thoreb AB, och man använder radiomodem från Satel OY och skyltar från andra finska företag, samt en japansk GPS-mottagare.
Alla bussar och spårvagnar i staden är anslutna via radiomodem till kontrollcentralen. På tre höga master i Helsingfors sitter antenner med radiomodem som når hela innerstaden. Kommunikationen sker på cirka 450 MHz. Även hållplatsskyltarna och vissa trafiksignaler är radiokontrollerade. Bussen kan själv förhandla med trafiksignalerna om grönt ljus, vilket sparar mycket tid och pengar varje år.
Hjärnan i systemet är en Windows NT-server (längst till vänster) som avfrågar alla bussar via de tre 9600 bps-modemen som står ovanpå konsolen i mitten. Modemen går via fasta ledningar till radiomodemen ute i masterna. Radiomodemen har ingen egen nätverksförmåga, utan det är Windowsdatorn som får skicka ut alla bussarnas adresser, om och om igen, och fråga om position, hastighet mm. Windows NT är dock inte tillräckligt kraftfullt för att klara prognosticeringen, utan det är en Unixdator (till höger om servern) som sköter spådomarna. Alla positioner och tider sammanställs också till kartor som operatörerna på HST använder för trafikplanering och övervakning.
Skyltarna är alfanumeriska och anslutna med radiolänk till det centrala systemet. De visar vilken linje som stannar härnäst och inom hur många minuter bussen beräknas anlända. Sitter man hemma och just ska springa till bussen, finns informationen tillgänglig på Internet också.
Det ser nästan ut som om man skulle behöva flygcertifikat för att köra en vanlig stadsbuss idag, och fler knappar verkar det bli hela tiden. Och då påstår Thoreb ändå att deras system (i den lilla vita rutan) har minskat antalet knappar betydligt, samtidigt som föraren får extra tjänster, som elektronisk post, slipper prata så mycket i radio, slipper annonsera hållplatserna och så vidare.
Här är godiset för oss elektronikintresserade, nämligen den del av bussens elektronikpaket som sköter rapporteringen. Den vita lådan är GPS-navigator-mottagaren, den svarta lådan är Thorebs färddator och den bruna lådan till höger styr skylten i bussen och den syntetiska rösten för hållplatsannonsering. Den lilla blå lådan som det står SATEL på, är själva radiomodemet.
Systemet var fortfarande under uppbyggnad när jag såg det, men det lovade gott för framtiden. Lokaltrafikens värsta gissel är annars den kroniskt dåliga informationen, och det har man tagit livtag på i Helsingfors.
American Airlines-piloten sade ”...we will soon be entering American airspace” och jag fick en förnimmelse
av DEFCON Level III och kände mig som någon
slags rysk missil. Det är underligt vad Hollywood kan ställa till med.
Santa Cruz Operations var ett inte helt fattigt företag som bjöd in mig att närvara vid SCO Forum
1999, den årliga SCO-festen på University of California, Santa Cruz (UCSC). SCO såg inte
upp med Linux i tid och finns idag inte längre. Se det här som historia. SCO ägde de båda
Unix-versionerna UnixWare (som man köpte av Novell) och OpenServer och på Forum träffades systemutvecklare
från hela världen varje år för att prata Unix, gå på seminarier, äta gott
och ha kul.
Första morgonen
var det samling ute på gräsmattan. Det var rått och dimman var som ärtsoppa, men alla var
uppåt och morgonens talare var skojfriska, även om de inte syntes så bra. Inte tacklar en systemutvecklare
av för så lite.
Monterey, projektet att samla några Unix-giganter (IBM, Computer Assiciates, Compaq med flera) och skapa en super-Unix avsedd för Intels då inte färdigställda 64-bitarsprocessor Merced, var högst på alla tapeter. Så här såg det ut på presskonferensen, när alla log och dunkade varandra i ryggen och sade att ”det här blir nog klart till i sommar”.
SCO gjorde mycket för att alla skulle trivas, bli kompisar och vilja komma igen nästa år. Och trivdes, gjorde vi. Stämningen var informell, här härskade gympaskor och ryggsäck. Kostymbärarna var frånvarande. Det var ganska intressant att bara gå omkring och studera alla folkslag som hade kommit. Indiskor i sari, folk från Kina, brasilianer och så vidare, alla diskuterande Unix på sina respektive språk*. ”Habblabbla los onsentos system security” eller ”Hing song ha Unix” eller ”Brasnotchnika dva blivitjko e-mail” Varianterna var många.
Vid en av de första luncherna råkade jag doppa slipsen i senapen och vart
inte så glad för det. En kvinna som satt bredvid sade:
- Ta av den där. Det här är inte ett sånt ställe.
Den kommentaren angav liksom stämningen för resten av Forum. Faktum är att ingen bar slips och att
man gjorde allt för att dämpa sälj-attityden och enbart rikta in sig på tekniken. De olika
talarna hånade varandra så snart de upptäckte tecken på säljprat.
Det vore inte Amerika om inte grillarna hade gått hela tiden. Beach-partyna avlöste varandra och på terrassen stod stora, präktiga kockar och såg till att ingen någonsin behövde gå hungrig. Jag var helt enkelt tvungen att posera framför ett av dessa ymnighetshorn. Det var ingen tillställning för vegetarianer, precis.
Stämningen var gemytlig och sammanhållningen påtaglig. Alla var entusiaster för SCOs produkter och syntes njuta av det vackra vädret och möjligheten att få vara tillsammans. Och alla talade illa om Microsoft och Bill Gates, från konferenciern och upp till högste chefen, fast i allt mildare ordalag ju högre upp man var, som ”De där som finns 20 mil norr om oss, som tror att de styr världen” och publiken var med och vrålade av skratt. Dimman som låg över scenen varje morgon utnämndes till ”Den nya releasen av Windows 2000, Microsofts senaste vapourware.”
Allehanda lustifikationer
tilldrog sig på stora scenen varje morgon. SCO har en produkt som kallas Tarantella, som gör det möjligt
att göra om nästan valfri tillämpning till att arbeta över Internet, som en webbapplikation.
Fyra fullvuxna tarantellatubbies fjantade upp på scenen och började dansa omkring, tills plötsligt
en av dem tog av sig tubby-huvudet och skrek:
- Jag är programutvecklare. Jag står inte ut med detta fjant. Kan jag inte få gå härifrån?
Conferencieren förklarade att man hade konsulterat alla kalendrar, den kristna, den muslimska, den hinduiska, den kinesiska och den buddistiska och tagit ett medelvärde av dem alla och kommit fram till att det nya årtusendet skulle inträffa i kväll, den 17 augusti, klockan 21.00. Kanske skulle världen gå under, som Nostradamus förespått, kanske skulle Cassini-farkosten som skulle skjutas upp under kvällen, störta ned på oss med sina 36 kilo plutonium. Vem vet? Iallafall blir det jätteparty!
Och det blev det! En stor orkester kallad ”Dick Bright's SRO” spelade och showade för en tusenhövdad, mycket entusiastisk publik. Många bara ben och damer med mycket begränsad klädsel ådrog sig publikens ovationer. Men om jag kunde begripa varför det alltid ska vara så högt? Det var så öronen skrynklade sig. Jag retirerade en bra bit från scenen, till en normalare ljudnivå. Men det är begränsat hur kul det är att stå i mörkret och hinka kallt vitt vin ur plastmugg när kylan nyper en i näsan och dimman kommer rullande, så jag gick hem och sov. Världen gick dock inte under, ingen Cassini störtade och Nostradamus fick stå där med lång näsa.
Strax norr om Santa Cruz, i Felton ligger en museijärnväg, på ett ställe som kallas Roaring Camp. Stället har två huvudattraktioner, nämligen de fint restaurerade ångloken, och redwoods, jätteträdskogen. De förra används för att visa de senare. Men för att kunna klara sig ekonomiskt har man också en trapper-marknad där folk kan få uppleva pälsjägarnas liv på den gamla hårda tiden, äta gammaldags mat och köpa skinn, knivar och annat som jag lät bli.
Efter en stunds resa med järnvägen i öppna vagnar når man en lund med Redwoodträd, säkert ett hundratal meter höga. Stället är så mäktigt att det fått namnet Cathedral Grove. Mannen i mitten står på en stubbe!
Det hela avslutades med grillfest (vad annars) med ”steak-n-baked beans” och närmast kameran ser man det svenska baslägret.
Artikelproduktionen är stor och växer hela tiden. Den här listan visar alla mina artiklar hittills, sorterade efter produktionsår.